پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3289
-
الف
+

بیست ودومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها

جزئیات بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در یک نشست خبری اعلام شد.

به گزارش  آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها صبح روز دوشنبه ۱۴ مردادماه- با حضور علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما و نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، دارابی در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار در سخنانی گفت: هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار را به همه اصحاب رسانه تبریک میگویم و از خدای بزرگ توفیقات روزافزون برای همه شما خواهانم. یاد شهیدان عرصه قلم، هنر و مطبوعات به ویژه شهیدان آوینی، صارمی و خزایی را گرامی میدارم. بابت حسن همکاری و توجه و عنایت رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و همکاران در مجموعه خانواده بزرگ صدا و سیما که در طول سال با معاونت امور استانها داشته‌اید صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: کار خبرنگاری و گزارشگری به مثابه «میدان مین» است. اگر دیروز در جنگ سخت سربازان و افسران، توپ‌ها و تانک‌ها، هواپیماها و موشک‌ها در میدان جنگ سرنوشت جنگ را رقم میزدند امروز در عصر همه جانبه‌گرایی رسانه‌ها این استودیوهای رادیو - تلویزیونی، فضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها هستند که در عرصه جنگ نرم سرنوشت فتح یا تسلیم را تعیین میکنند و خبرنگاران و گزارشگران در خط مقدم این جنگ نرم هستند. امیدوارم شرایط کار، خدمت و حمایت‌های مادی و معنوی از خبرنگاران و گزارشگران و اصحاب رسانه بهتر از گذشته باشد و آرزوی توفیق برای همه شما دارم.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز که از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ماه در بجنورد به میزبانی استانداری خراسان شمالی برگزار می‌شود اشاره کرد و اظهارداشت: شعار جشنواره بیست دوم شبکه‌های استانی، توسعه پایدار، رونق تولید است که متناسب با رسالت اصلی شبکه‌های استانی که اولویت اول آنها «توسعه پایدار استان‌ها» است و نیز در برگیرنده شعار سال «رونق تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده، است.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اعلام اینکه مراسم افتتاحیه با حضور وزیر محترم کشور و اختتامیه با حضور رئیس محترم سازمان صدا و سیما خواهد بود، عنوان داشت: ۵ نفر از خانواده معظم شهیدان، ۶ نفر از مشاهیر و مفاخر استان، ۴ نفر از مدیران سابق مراکز در مراسم افتتاحیه تجلیل می‌شوند. همچنین ۱۰ نفر از چهره‌ها و هنرمندان ملی، ۱ نفر از مشاهیر و مفاخر استانی و ۵ نفر از خانواده معظم شهدا به همراه ۲۳ نفر از برگزیدگان تندیس جشنواره لوح سپاس و هدایای نقدی تقدیم می‌شود که این برگزیدگان در حوزه سیما، صدا، خبر، موسیقی و شعر، فضای مجازی و پژوهش خواهند بود.

وی افزود: بررسی و انتخاب آثار توسط ۸۷ نفر از صاحب‌نظران، مدیران، استادان کارشناسان برجسته و حرف‌های صورت گرفته است.۹۴۹۷ اثر به هیات بررسی و انتخاب رسید. از این میان ۱۷۴۲ اثر به داوری راه یافت که شامل حوزه سیما ۱۴۶، صدا ۴۵۴، فضای مجازی ۲۴۷، خبر ۵۳۰، شعر و موسیقی ۲۶۸ ، پژوهش و تحقیقات ۹۷ اثر است که از این میان به ۲۶۰ نفر تندیس، دیپلم افتخار و لوح سپاس اهداء خواهد شد.

دارابی در ادامه گفت: هفته فرهنگی- هنری استان از ۲۱ تا ۲۷ مرداد و بجنورد در ۸ شهر و شهرستان استان برگزار می‌شود و برنامه‌سازان محبوب کودک و نوجوان به میان مردم به خصوص کودکان و نوجوانان می‌روند و برای آنها برنامه اجرا می‌کنند تا فضای شادی و نشاطی را برای فرزندان ایران زمین بوجود آورند.

وی تاکید کرد: استان خراسان شمالی مرکب از کردها، ترکها و فارسها هستند. استان از شمال با کشور ترکمنستان (۲۸۱ کیلومتر مشترک) دارد. سیاست معاونت استان ها در این سالها تلاش برای برقراری عدالت رسانه‌ای، تمرکززدایی از پایتخت و توجه به استان‌های مرزی و کمتر برخودار بوده است. جشنواره بیست و سوم تولیدات مراکز در تابستان ۱۳۹۹ به میزبانی استانداری اردبیل خواهد بود که بخش بین‌الملل به آن اضافه خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر تقویت کمیسیون فضای مجازی اظهارداشت: این کمیسیون از دوره گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و شامل تولیداتی بود که مراکز استانی صدا و سیما در معاونت فضای مجازی تولید می‌کنند، اما نخستین گام‌ها همیشه با نقایص و کمبودهایی روبروست و نیازمند تجربه اندوزی و درس گرفتن از گذشته، به همین دلیل با احصاء نقاط قوت و ضعف جشنواره بیست و یکم، کمیسیون فضای مجازی بازطراحی و شیوه انتخاب و آثار مربوط به آن با تغییرات عمده همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حرف نخست را در اطلاع‌رسانی و پوشش سراسری مخاطبان می‌زنند، بها دادن بیشتر به تولیدات این حوزه در مراکز استانی صدا و سیما، مهمترین رویکرد جشنواره در بخش مذکور بوده است، عنوان داشت: در این راستا از کارشناسان خبره و فعالان حوزه فضای مجازی برای انتخاب و داوری آثار دعوت شد؛ انتخاب آثار در بخش‌های موشن‌گرافیک، میکس و دابسمش، عکش‌نوشت، انیمیشن و سروش، اینفوگرافیک، مستند و فیلم کوتاه، کلیپ‌های تصویری، وب سایت، بازار محتوا، نماهنگ، پوستر و IPTV صورت گرفت و برای هر بخش، یکی از اعضای هیئت انتخاب، مسئولیت یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌گیری از داوران و کارشناسان جوان در کنار پیشکسوتان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره بیست و دوم، ترکیبی از کارشناسان جوان و پیشکسوتان عرصه رادیو و تلویزیون هستند. رویکرد جدید معاونت استان‌ها، برنامه‌سازی، پژوهش و تولید آثار بر اساس آخرین متدهای روز جهانی است و در این بین استفاده از نیروی جوان و خلاق که خود در همین حوزه مشغول فعالیت است، می‌تواند در انتخاب و برگزیدن تولیداتی که چنین استانداردهای را رعایت می‌کنند، مفید فایده شود.

همچنین حضور جدی‌تر رادیونماهای استانی در جشنواره نیز محور بعدی این نشست بود که در اینباره دارابی توضیح داد: در جشنواره سال گذشته به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری، برای نخستین بار رادیونمای مراکز استان‌ها در بخش داوری‌ها حضور یافتند که اقدامی قابل توجه و تجربه‌ای منحصر به فرد بود. در جشنواره بیست و دوم، این حضور پُر رنگ تر و جدی‌تر شده و مراکز از یک سال قبل، تدارک لازم را برای رقابتی فشرده تر و حرفه ای در حوزه رادیونما آغاز کرده‌اند.

وی بر لزوم تقویت برنامه‌های جنبی نیز تاکید کرد و گفت: برنامه‌های حاشیه‌ای از جمله برگزاری هفته فرهنگی خراسان شمالی، حضور هنرمندان بومی در شهرهای مختلف و اجرای برنامه‌های گوناگون با محوریت کودکان و نوجوانان، بازار تولیدات و ... و نیز بخش‌های مختلف کمیسیون‌های سیما، صدا، پژوهش و موسیقی که با تکیه بر نیازهای روز جامعه و مطالبات جدی در حوزه فرهنگی و هنر طراحی شده‌اند، یکی از مهمترین قسمت‌های جشنواره بیست و دوم به شمار می‌روند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، دفاع مقدس، منابع طبیعی و محیط زیست، سلامت، سیل بهار ۹۸ موضوعاتی هستند که در بخش های جنبی مورد توجه هیئت های انتخاب و داوری بوده و آثاری که با این مضامین تولید شده اند، حتما به صورت ویژه معرفی و تقدیر خواهند شد. در بخش آثار پژوهشی نیز باید بگویم که این آثار منجر به تولید هم نگاهی متفاوت از سایر دوره ها در جشنواره بیست و دوم حاکم است و این دست آثار به صورت مجزا و با دقت و وسواس خاصی انتخاب و داوری می شوند.

س ح / س م

نظر شما
ارسال نظر